söndag 7 juli 2019

Tidig söndagsmorgon den 7 juli


Vi är fortfarande på resa tillsammans med mellansonen och hans familj. Sköna semesterdagar med gemenskap med barn och barnbarn.

Första halvdelen av juli månad präglas av födelsedagsfirande. Redan den 1 juli ringde vi och gratulerade en äldre dam som fyllde år. Den äldre damen firade sin sjättiosjätte födelsedag. Om du undrar vem den gamla damen är, så är det min lillasyter Pia. Tänk att min lillasyster har blivít en äldre dam. Vad har jag då inte blivit som är nästan sju år äldre än min lillasyster? I varje fall har jag inte blivit en äldre dam.

I morgon fyller mellansonens yngsta dotter sju år, en dag hon har sett fram till en längre tid. Bara två dagar senare fyller vår yngste son 40 år och veckan efter fyller mellansonens yngsta barn ett år.
Men sommaren är inte bara sol, bad och födelsedagsfirande, det blir också tid för en del läsning. En av de böcker jag håller på att läsa är Carl-Erik Sahlbergs bok "Undret S:a Clara".
Boken tar fram nio faktorer som funnits med i historiens stora folkväckelser. Jag kommer att komma tillbaka till dem, men här kommer en liten introduktion till boken.
Carl-Erik Sahlberg undervisade en tid i missionshistoria på ett prästseminarium i Tanzania. Sahlberg hade vid ett tidigare tillfälle fått frågan om vi kan lära något av missionshistorien. Under de tvåtusen år kristendomen existerat framträder fem stora expansionsperioder:
- urkyrkans första århundraden
- den keltiska missionen i tidig medeltid
- Jesuitorden i reformationstidevarvet
- pietismen under 1700-talet
- växande kyrkor idag 

Då Sahlberg arbetade med frågan om vi kan lära något om missionshistorien  framträdde nio faktorer som var gemensamma för de fem starka missionsperioderna.

Då Sahlberg återvände till Sverige hade han manuskriptet till en bok om de fem tillväxtfaktorerna i sin ryggsäck.

I januari 1989 tillträder Carl-Erik Sahlberg en tjänst i S:ta Clara församling. Sahlberg berättar i sin bok om den första veckomässan den 3 januari: "Jag knäböjer vid altaret i sidokapellet, viskar för mig själv ´I Jesus namn´, vänder mig om mot de församlade - och ser tre personer där." 

Där började äventyret som senare har kallats "Undret S:ta Clara". Är du intresserad att veta vilka de nio egenskaperna från missionshistorien kunde och kan få domnade och döda församlingar att växa?

Jag ska ge en kort presentation av de nio egenskaperna den närmaste tiden.

Jag ber att du ska få en välsignad kommande vecka, då vi nu går in i det det andra halvåret av 2019.
/Peter Baronowsky

PS
Även om det är sommar och semester, glöm inte bort att varje dag läsa Bibeln och tala med Honom som står bakom sitt ord. Han har något viktigt att säga dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tidig söndagsmorgon i Västerås 29 december

Veckorevy från min högst personliga utkikspunkt på livet Så var det söndag igen. Efter en veckas julfirande. I måndags körde vi ...